28 Ekim 2026, Çarşamba RSS
DİJİTAL REKLAM ALANI

Zayıflama İlaçları Tırnak Sağlığını Tehdit Ediyor: Yeni Araştırma Endişe Verici Bulgular Ortaya Koydu

Sağlık Yayınlanma: 15 Ekim 2026 - 14:30
GLP-1 bazlı zayıflama ilaçları kullananlarda tırnak ayrılması ve renk değişimi riskinin arttığına dair çarpıcı bir araştırma sonuçlandı. Detaylar haberimizde.
Haberi Sesli Dinle
Google & Sistem Sesleri ile dinleyin

Dört ülkede bin 904 kişinin katılımıyla gerçekleştirilen bir araştırma, obezite ve tip 2 diyabet tedavisinde yaygın olarak kullanılan GLP-1 bazlı zayıflama ilaçlarının tırnak sağlığı üzerinde ciddi riskler oluşturabileceğine dair endişe verici bulgular ortaya koydu. İlaçları hiç kullanmamış bireylerin yüzde 9'una kıyasla, bu ilaçları kullananların yüzde 39'unda tırnak ayrılması vakaları bildirildi. Ancak, ilaç kullanıcılarının yaklaşık yarısı tedaviye başlamadan önce de benzer tırnak sorunları yaşadığını belirtti. Bu kritik sonuçlar, Viyana'da düzenlenen 2026 Avrupa Dermatoloji ve Zührevi Hastalıklar Akademisi (EADV) Kongresi'nde bilim dünyasının dikkatine sunuldu.

GLP-1 Kullanıcılarında Tırnak Sorunları Katlanarak Artıyor

Fransa, ABD, Brezilya ve Meksika'dan toplamda 575 GLP-1 kullanıcısı ile bu ilaçları hiç kullanmamış bin 329 tip 2 diyabet veya obezite hastasının karşılaştırıldığı çalışmada, çarpıcı farklılıklar gözlemlendi. EADV'nin yayınladığı basın açıklamasına göre, kontrol grubundaki katılımcıların yüzde 53'ü en az bir tırnak rahatsızlığı bildirirken, GLP-1 kullanıcılarında bu oran yüzde 66'ya yükseldi. Özellikle tırnak renginde görülen değişimler de dikkat çekiciydi; kontrol grubunda yüzde 17 olan bu oran, GLP-1 kullanıcılarında yüzde 46 olarak kaydedildi. Çalışmanın yazarlarından Charles Taieb, bulguların net bir ilişkiyi işaret ettiğini vurgularken, aynı zamanda tüm semptomların doğrudan ilaçtan kaynaklanmadığına da dikkat çekti.

"GLP-1 tedavisi sırasında meydana gelen her şeyin mutlaka tedavinin kendisinden kaynaklanmadığını ifade etmek önemlidir. Bu bulgular, dikkatli bir değerlendirme gerektiriyor."

Araştırmanın Detayları ve Sınırlılıkları

Bu önemli araştırma, katılımcıların kendi bildirimlerine dayanan kesitsel bir yapıya sahip. Yani, hastaların semptomları tek bir zaman noktasında değerlendirildi ve standart dermatolojik muayenelerle tedavi süreci boyunca düzenli takip yapılmadı. Bu durum, gözlemlenen değişikliklerin doğrudan ilaçlara bağlanmasını zorlaştırıyor. Ayrıca, "tırnak ayrılması"nın tam olarak ne anlama geldiği de belirsizliğini koruyor; kısmi ayrılma mı, tam tırnak kaybı mı yoksa her ikisi mi olduğu netlik kazanmadı. Araştırmada el ve ayak tırnakları arasında da bir ayrım yapılmadığı belirtildi. Genel olarak onikoliz olarak bilinen tırnak plağının yatağından ayrılması, yaralanma, cilt hastalıkları veya enfeksiyon gibi çeşitli nedenlere bağlı olarak gelişebiliyor. Bu nedenle, araştırmadaki yüzde 39'luk oran, her on kullanıcıdan dördünün tırnaklarını tamamen kaybettiği anlamına gelmiyor. Ayrıca, yeni bir hastanın ilaca başladıktan sonra bu sorunu yaşama ihtimalini de tahmin etmiyor.

  • GLP-1 kullanıcılarında tırnak ayrılması riski, ilaç kullanmayanlara göre yaklaşık 4 kat daha fazla.
  • Tırnak renginde değişimler de GLP-1 kullanıcılarında belirgin şekilde daha sık görülüyor.
  • Araştırmacılar, bulguları analiz ederken dermatolojik durumları ve beslenme eksikliklerini de göz önünde bulundurdu.
  • Kilo kaybının etkileri incelendiğinde, bulguların istatistiksel olarak anlamlı kalmaya devam etmesi, sorunun sadece kilo kaybıyla açıklanamayabileceğini düşündürüyor.

Gelecek Adımlar ve Uzman Görüşleri

Bu araştırmanın bir başka dikkat çekici boyutu ise saç ve kafa derisi üzerindeki olası etkileri. Aynı katılımcı grubuyla yapılan eşlik eden bir çalışma, GLP-1 yolları ile saç dökülmesi arasındaki olası bağlantılara ışık tuttu. Kontrol grubunda yüzde 34 olan olağan dışı saç dökülmesi bildirimleri, kullanıcı grubunda yüzde 50'ye çıktı. Azalmış saç hacmi veya yoğunluğu ise kullanıcıların yüzde 42'sini etkilerken, kontrol grubunda bu oran yüzde 19'du. Fransa İnsan ve Deri Bilimleri Topluluğu'ndan dermatolog Bruno Halioua, bu durumun hızlı kilo kaybına bağlı dökülmenin ötesine geçebileceğini ve iltihaplanmayı içerebileceğini öne sürdü. Araştırmacılar, gelecekte hastaları tedavinin başından itibaren takip ederek, standart muayeneler ve biyolojik izleme ile değişikliklerin ne zaman geliştiğini, nedenlerini ve geri döndürülebilir olup olmadıklarını belirlemeyi hedefliyor. Halioua, tırnak değişiklikleri, saç dökülmesi veya kafa derisi sorunları yaşayan kişilere, tedaviyi kendi başlarına bırakmak yerine mutlaka doktorlarına danışmaları tavsiyesinde bulundu.

Haber İhbar Hattı